lördag 24 juni 2017

Stjärnbyxor


I april stickade jag ett par små byxor med stjärnor på. Sedan kom tentor och annat emellan, och lusten att fota dem infann sig inte riktigt. Nu när jag är ledig och det är så ljust och vackert på kvällarna, känns det desto roligare att hitta en vacker plats att fota på.


Mönstret Stjernebukse/Starrypants är designat av Tina Hauglund och finns här på Ravelry


Jag stickade med Merino Extrafine, som jag hade rester av i mitt garnskåp. Det grå räckte preciiis - jag fick repa upp lite av muddarna nertill för att kunna slynga ett knytband.


Enligt beskrivningen skulle mönsterrapporten börja baktill och inte gå jämnt ut framtill. För att dölja skarven i mönstret kunde man sticka en "fuskgylf" och sy fast, men jag tyckte att det verkade onödigt krångligt. I stället gjorde jag som en annan ravelryanvändare, och stickade en "söm" längs sidorna, och gjorde fram- och baksida likadana. Lite av sömmen syns ovan på bilden.





Jag stickade byxorna i storlek 9-12 månader, men har inte haft någon att prova på så vet inte om storleken blev bra. Nu får byxorna ligga i min sparahög, så får vi se vem som får dem en dag.




2 kommentarer:

Linnéa sa...

Vad söta! Jag tycker de blev mycket finare utan fuskgylfen :)

Nyster sa...

Tack Linnéa! :)