måndag 24 april 2017

Snyggaste sotarmössan


För ett tag sedan stickade jag en mössa åt min sambo. Jag hade hittat ett gratismönster på en modell som stickas uppifrån och ned, och fick lust att prova.


Ludwig och jag tog en tur till YlloTyll och hittade den härliga ull- och mohairblandningen Isager Tweed, i en så fin grön ton. 


Julen för två år sedan stickade jag en liknande mössa åt honom, men den blev aningen för kort, så denna gång tog vi till ordentligt med uppviket. Vad är vitsen med en mössa om man ändå fryser om örsnibbarna, liksom? Det gick åt lite drygt en härva av garnet, med stickor 2,5.


Det bästa med mössan är helt klart toppen. Kan ej se mig mätt på snyggheten i denna ökning. 

Ett snabb- och lättstickat projekt som gjorde både mig och mössbäraren nöjda. Kan verkligen tipsa om detta mönster för alla som har behov av en enkel och välsittande mössa. Och det har väl egentligen alla?! Tack Garnhumlan för att du delade med dig av mönstret! Jag kommer definitivt sticka fler framöver.

2 kommentarer:

Unknown sa...


Hej! Var får jag tag på mönster till den här "sotarmössan"?

Och kan man ha ett garn som inte innehåller ull? Tänkte sticka sådana till mina barbarns-

killar i Californien. MVH Elisabeth.

adr. elisabeth.lalla.samuelsson@gmail.com

Nyster sa...

Hej Elisabeth!
Du hittar mönstret om du klickar på ”ett gratismönster” i texten (länken kommer även här: http://garnhumlan.blogspot.com/2012/04/sotarmossa-beskrivning.html?m=1).

Den här mössan kan egentligen stickas med vilket garn som helst; du tar bara en lämplig stickstorlek och stickar anpassar ökningarna och längden efter önskad storlek. Så masktätheten är inte så noga :) Den kan säkert bli en skön bomullsmössa också, eller merino om du vill ha ull som inte kliar. Hoppas det blir bra!