torsdag 2 mars 2017

Norwegian Fir Cardigan


Den senaste tiden har jag känt ett behov av att sticka små söta saker som går snabbt. Under terminerna, när jag inte har så mycket tid men förstås ändå vill ha någon stickning på gång, blir bebiskläder ett ganska lagom projekt. Det går att sticka några varv nu och då och ändå komma framåt och se att det händer något. Den här lilla koftan blev färdig förra veckan.


Mönstret heter Norwegian Fir och finns att köpa här på Ravelry. Koftan stickas med stickor nummer 4, så det gick ju i ett flygande fläng. Jag tycker att modellen är så söt i all sin enkelhet. Den stickas uppifrån och ner, och ökningarna smygs in i spetsmönstret på ett finurligt vis.



Enligt mönstret bestod bakstycket och de två framstyckena av samma antal maskor, men jag lade till fyra extra i vardera ytterkant för att inte få halsringningen för snäv på grund av knäppningen.


För att få kantmaskorna extra fina har jag stickat fram till sista maskan på varvet, lyft den som avig med garnet framför arbetet, vänt på stickningen och stickat första maskan rät i bakre maskbågen. Då bildas en fin kedjeliknande kant, som jag har försökt att visa på bilden ovan.


Garnet jag har använt är ett restgarn, som kommer från min sambos mormor. Det är ett superwashmerinogarn, Merino Blend DK, som jag hade fyra nystan av. Det gick bara åt tre, så kanske blir det en mössa av det fjärde vad det lider. Det var tänkt att koftan skulle bli i storlek 0-3 månader, men jag gjorde ingen provlapp och stickade för löst, så den blev mer som storlek 3-6 månader. Och inte spelar det någon roll. Det är också så skönt med bebisplagg - bara de inte blir för små passar de ju förr eller senare. Koftan är inte ämnad åt någon särskild, utan får hamna i en spara-hög för framtiden.

1 kommentar:

Linnéa sa...

Men sååå söt <3 Förstår inte var du hittar alla dessa söta barnmönster!