fredag 30 december 2016

Slöjdåret 2016


På nyårsafton förra året gjorde jag en sammanfattning av slöjdåret som gått. Under 2015 hade jag inte stickat någonting till mig själv, så det blev mitt nyårslöfte inför 2016. Nu är det dags att ta reda på hur det gick!

Jag inledde det nya året 2016 med att sticka varsin regnbågskofta till mina två yngsta syskonbarn. Minstingen Elsie fick också en Garter Ear Flap Hat, som blivit en favorit. En sådan gjorde jag också till en kompis barn. Till en barndomsvän stickade jag feministvantarna Gudrun och lagom till påsk kunde jag inviga Birdie Fair Isle Cardigan, som jag stickat till mig själv. 

Koftan Secrecy blev helt klart årets mest användbara kofta, så perfekt till klänning och kjol. Under våren ledsnade jag på ständigt hörlurstrassel och stickade in ett par hörlurar till mig själv och ett par till mamma. En liten blåbärsmössa såg dagens ljus. Den var tänkt till en kompis barn, men 1-årskalaset ställdes in och mössan hann bli urvuxen, så den blev kvar här hemma, i väntan på någon annan. 

Årets virkningsperiod resulterade i en babymobil åt en kompis, en vårkrans till min ytterdörr och ett par tofflor till min vän Tove, som får ett par vartannat år, allteftersom hon sliter ut dem. Sommaren kom och med den stora sommarstickningen: Hitofude. Därefter tog jag mig an koftan Dagny, som mamma börjat sticka till sig själv för flera år sedan, men aldrig färdigställt. Av restgarner från Dagny och Hitofude blev det en sjal, Ängsblomma, också till mamma. 

Restgarnstemat utmynnade i ytterligare en Ängsblomma, till Tove i födelsedagspresent, samt filten Vivid, som jag sparar åt mig själv. Årets stora stickfail var helt klart äppelfodralet som gjordes i födelsedagspresent åt en kompis, som visade sig vara allergisk mot äpplen... Under hösten återupptog jag mina studier på läkarprogrammet, efter ett års uppehåll. Sticktid och -inspiration blev en bristvara, men i december blev jag i alla fall färdig med den svarta baskofta jag behövt länge, i form av koftan Grace.

 Nu när 2016 snart är till ända, kan jag konstatera att det blev en hel del stickat och virkat, både till mig själv och andra, i en ganska perfekt balans. Jag kan bara hoppas att 2017 fortsätter på samma sätt! 

Hoppas att ni alla får en fin nyårsafton och ett gott nytt år!

Inga kommentarer: