fredag 20 maj 2016

Virkade tofflor


Hej hörni! Nu var det ett tag sedan jag visade något livstecken här. Vart tog veckorna vägen? Mellan plugg, kolonilottsgrävande och vanlig vardag, blev det visst inte så mycket tid över för bloggande. Jag har i alla fall hunnit virka ett par oformliga tofflor!


Denna variant virkas stort och filtas sedan i maskin. År 2007 fick min kompis Tove sitt första par i grått och rött och sedan dess har jag virkat nya med några års mellanrum, allt eftersom hon slitit ut dem. Dessa blir en 27-årspresent till sommaren. Hon får själv tvätta och forma dem efter sina fötter, eftersom vi inte har samma skostorlek. En gång gjorde jag rookiemisstaget att virka foten med superwashbehandlat garn och mudden i obehandlad ull. Ni kan ju föreställa er hur bra det blev... Men Tove använde dem ändå, och kallade dem glatt för "påsarna". 


Jag minns inte var jag har fått mönstret ifrån; det är kopierat ur någon handarbetstidning och jag har ingen aning om vilken. Det grå garnet är i alla fall Peer Gynt och det turkosa Peruvian Highland Wool (rester från Birdie Fair Isle Cardigan), virkat med virknål nr 5.

Inga kommentarer: