måndag 23 maj 2016

Hitofude + lin = sant?


Jag funderar på att låta nästa stickprojekt bli en Hitofudekofta. Det är en japansk modell, som stickas i ett stycke, med spetsmönster över hela. Mönstret finns här på Ravelry


Jag tänkte att skulle kunna bli en skön sommarkofta att ha över klänning, så när jag skulle välja garn, föll jag för YlloTylls tunna lin, som har så fin lyster. 


Jag har provstickat med stickor 3 och 3.5, men kan inte bestämma mig för om jag tycker att det blir bra eller inte. Många av de över 5000 (!) ravelryanvändare som stickat koftan, verkar ha valt merino eller vanlig ull, som ju fyller bättre än lin och gör att hålmönstret framträder tydligare. 


Jag kan vara riktigt velig när det kommer till val av det här slaget. Vad säger ni, tycker ni att mönstret syns eller borde jag tänka om? Help!

Inga kommentarer: