torsdag 5 maj 2016

En vårkrans


För ett tag sedan visade jag bild på en yttepyttetröja som jag höll på att sticka efter ett infall av plötslig inspiration. För mitt inre hade en vårkransvision uppenbarat sig, och denna blev jag helt enkelt tvungen att förverkliga. Här är resultatet!


 Jag såg framför mig en grov och vild stomme, med detaljer av stickat och virkat. Som jag skrev tidigare, inspirerades jag av Monthly makers till att sticka plagg i miniatyr, och att göra det på tema "våren".


Det har röjts och grävts och donats i vårt studentområde hela vintern, och turligt nog hade grävgubbarna lämnat efter sig en liten hög med pinnar, som jag kunde plocka av. Jag lade grenarna i ett varmt bad några timmar innan jag skulle binda kransen, så att de skulle bli lättare att böja.


Jag började med att forma två grenar i en lite större cirkel och förankra ändarna med ståltråd. Därefter kunde jag linda resterande pinnar i lite knyckiga böjar runt stommen, och låsa fast ändarna omlott i mellanrummen som bildades. På så vis blev kransen stadig och ingen mer ståltråd behövdes. Några tunnare kvistar fick sticka ut här och var och rufsa till formen lite. 


Mönstren till fjärilen, humlan, en av påskliljorna samt narcissen ovan i mitten hittade jag i boken 100 blommor att sticka och virka. Det knallgula garnet är Rauma finull, resten Drops Alpaca.


Beskrivning till den strutiga påskiljan ovan är från Järbo, men jag hittade den här


Och här finns mönster på den lilla narcissen.


Plaggen stickade jag på fri hand med Drops lace (plus något anonymt vinrött restgarn som jag tror är pälsull från Östergötlands ullspinneri) och stickor 1,5. För den som undrar kan jag berätta att koftan är stickad uppifrån och ned med raglanökningar medan tröjan är stickad nedifrån och har en rak, isydd ärm. Nördvarning!! 


Pilligast var nog tröjans påstickade halskant i resår, och så vantarnas tummar förstås...


För det mesta stickar och virkar jag efter andras mönster, och vet därmed på förhand ungefär hur resultatet kommer bli; inte minst för att jag gärna tittar på andras varianter på Ravelry för tips och råd innan jag sätter igång. Därför känns det extra kul att ha skapat kransen efter "eget huvud" och fått den alldeles så som jag ville ha den!

5 kommentarer:

Linnéa sa...

Gud vad häftig!! Jag blir så inspirerad av att besöka din blogg, för du gör alltid så fina grejer :D

Nyster sa...

Åh, tack!! Vad glad jag blir, SÅ himla kul att höra! :D <3

mc-chick sa...

Helt fantastiskt! Tröjan och koftan och VANTARNA. Du är inte klok! <3

aliciasivert.se sa...

Men alltså jag dör! DÖR! Detta är det raraste jag sett och de små små plaggen fick mitt hjärta att slå frivolter. Vilken enormt fin och glädjebringande krans!!

Nyster sa...

Men åh, tack Alicia! Vilken fin kommentar, jag blir himla glad! Ja, blev så inspirerad att sticka smått, smått efter ert miniatyrtema. Det får bli mer pyttestickning framöver, känner jag!