lördag 2 april 2016

Birdie Fair Isle Cardigan


Nu är det äntligen dags att visa några bilder på min färdiga Birdie Fair Isle Cardigan. Mönstret finns på Ravelry, du hittar det här


Det var första gången jag stickade i Filcolana Peruvian Highland Wool, ett mysigt, obehandlat ullgarn för stickor 4,5-5. Jag använde dock stickor 4 till slätstickningen och 3,5 till resåren, eftersom jag stickar lite löst. Visst blev det fint med knapparna? Jag hade svårt att välja, men känner mig helnöjd med de röda från Ohlssons tyger.


Jag valde att korta av modellen, svänga in den i midjan och förlänga resåren. Fåglarna stickade jag med intarsiateknik istället för fair isle, eftersom jag ville undvika de långa flotteringarna av mönsterfärgen.


Jag blev klar med koftan lagom till påsk och min mamma hjälpte mig att fota när vi var på Gotland. Det är vackert så här års; när naturens färgerna är så dämpade, framträder minsta nyansskiftning i den bleka solnedgången.

9 kommentarer:

mc-chick sa...

Åh så fint! <3
Fantastisk blev den! :D

Nyster sa...

Tack Linda! <3 Vad snabb du var på att kommentera :)

mc-chick sa...

hihi Ja, men jag har väntat lite på bilder på koftan när du har den på dig! <3

Nyster sa...

Åh, ja det var ju på tiden att jag fick upp lite bilder! :)

Linnéa sa...

Så fin den blev! Jag gillar verkligen färgkombinationerna :)

Miriam sa...

Jättefint!! Och fina bilder. Puss från sis.

Nyster sa...

Tack Linnéa! :D

*

Tack sis! Roligt att du kan kommentera nu, efter så många om och men! :) Puss

Ruth | HungryHeart.se sa...

Alltså WOW WOW WOW!! Det där är den absolut finaste koftan jag någonsin sett! <3

Nyster sa...

Åh, tack! Vilken fin kommentar! <3 Och tack, vad roligt att du gillar den! :D