tisdag 1 mars 2016

Den underbara ullen


Jag hittade ett så fint litet häfte om ull när jag var på Myrorna häromsistens. Det är utgivet av Ullkommittén för Sverige, tyvärr utan årsangivelse, men flera statistikuppgifter är från 1950, så jag gissar på tidigt 50-tal. 













Jag köpte det mycket på grund av illustrationerna. Titta bara på det här fina fåret, som visar ullens egenskaper. 


Eller den här familjen, som har ull på hjärnan!


Boken innehåller, förutom ren fakta, även diverse tips och trix. I en text om färg, skriver författarna: 

"I all vår svenska soberhet håller vi på att bli ett grått folk. Om man inte har ett väl utvecklat färgsinne, följer man gärna minsta motståndets lag och klär sig i grått eller svart (...) Unna er glädjen att låta färgen stimulera!"

Eller, som vi säger idag: #färgförfan!


Andra tips står sig inte lika bra idag, som det här om att spruta DDT i garderoben... Det här med "den dagliga städningen" tar jag också med en nypa salt...

2 kommentarer:

mc-chick sa...

Åh vilken fin liten bok! Men ddt!! :O och nästan ännu värre, daglig städning!! :O

Nyster sa...

Jag vet!! Typ lika förskräckligt!!!