fredag 26 februari 2016

Vanten Gudrun


Mina gudrunvantar är klara! Mönstret har Maria Lärkäng gjort, det finns att köpa här på Ravelry


Jag valde att hoppa över originalets långa spetsmuddar, och började sticka direkt på diagrammet, med en lettisk fläta på vardera sida om bården. Vantarna ska bli en överraskning åt min barndomsvän Li, så jag stickade in hennes monogram i mudden. 


Garnet är den underbara finullen från Rauma. Jag använde stickor 2,5 men fick, som jag skrivit förut, en för lös masktäthet och därmed för stora vantar. Jag (och Li) har rätt små händer (på bilden ser det ju dock ut som att min högerhand är helt enorm, vad hände med perspektivet där?..), så jag tror att vantarna hade blivit för stora även om jag stickat dem med mindre stickor och fått rätt masktäthet. 


En lätt energisk valkning kirrade biffen. Nu är vantarna ganska tjocka och lite stela, men också mjuka, täta och varma.


Det var varit kul att sticka vantar igen, det var länge sen för min del. Jag ser det också lite som en roligare provlappsstickning, eftersom jag råkar ha finull i just de här färgerna till en hel kofta. Undrar om jag vågar?! 

Inga kommentarer: