måndag 29 februari 2016

Okstickning


Att sticka med tre färger på samma varv, på stickor nummer 4, är väl inte det smidigaste jag upplevt i stickväg. Som tur är rör det sig bara om totalt fyra varv på hela koftan, så jag överlever nog.


Enligt mönstret ska fåglarnas mönsterfärg följa med hela varvet och bindas på baksidan, men de flesta ravelrystickare verkar satsa på intarsiateknik i stället, med ett litet nystan till varje fågel. Detta eftersom det är långa mellanrum mellan fåglarna och garnets tjocklek gör att bindningarna syns på framsidan. I går stickade jag en liten provlapp som jag sedan repade upp, för att kunna mäta åtgången till varje nystan.


Om jag hade varit riktigt ambitiös, hade jag gjort små nystan av bottenfärgen också, men jag testar att sticka någon sorts fuskintarsia, där jag låter bottenfärgen följa med över hela varvet. Det blir lite tjockt över mönstermotiven, och jag funderar på om jag borde repa upp och göra om. Är osäker på om det kommer synas när koftan är blockad och klar, eller om det är jag som är petig som vanligt... 

Inga kommentarer: