onsdag 10 februari 2016

I vantens tider


Restgarner i all ära alltså, men ibland behöver en faktiskt få köpa nytt. Häromdagen införskaffade jag två nystan Rauma finull, i en av mina favoritkombinationer för tillfället: rosa och gult. Jag ska sticka vantarna Gudrun, efter mönster av Maria Lärkäng, eller asfaltsflickan som hon heter på Ravelry. Vantarna har egentligen en lång, spetsstickad mudd, men jag har valt att skippa den och börja direkt på diagrammet. Nu är jag därför lite nervös att mudden blir för kort - har sett att andra har gjort resårstickade invik eller andra lösningar, men jag orkar inte fundera så mycket, utan tänker bara köra på. That shit will block right out, och så vidare.


Inspirerad av andra stickare, lade jag till ett par lettiska flätor. Det är första gången jag stickar sådana, och är inte riktigt nöjd med hur de blev. De är liksom inte så definierade och "on point". Kanske borde jag ha stickat dem hårdare? Var i valet och kvalet kring huruvida jag skulle sticka vantarna till mig själv eller en kompis, men jag har nu stickat in hennes initialer i den andra mudden, så nu finns det ingen återvändo :)

Inga kommentarer: