torsdag 4 februari 2016

Fästfest


Äntligen är den andra regnbågskoftan klar. Ont om sticktid i kombination med en större storlek gjorde att det kändes som en riktig evighetsstickning, men i går kväll kunde jag ha fästfest här hemma!


Eftersom koftan stickas i sidled från framstycke till framstycke, behövs inte mycket montering på slutet; det är bara ett par ärmsömmar som kvarstår när knappkanten maskats av. I mönstret står det att ärmens maskor ska maskas av när ärmen stickats, men jag sparade dem på en tråd i stället och kunde sedan använda dem att sy maskstygn i, och få en supersmidig, osynlig söm, inkorporerad i koftans randning. Såna små lösningar gör mig glad! Instruktionen till maskstygn i rätstickning hittade jag i min nyaste stickbok, Sticka svenska mönster av Karin Kahnlund, som jag fick när jag fyllde år nyligen. Ska försöka sticka någonting ur den snart! Här finns även en instruktionsvideo, som visserligen utgår från öppna maskor i sömmens båda sidor, men principen är densamma.

Koftan ligger nu och torkar efter tvätt, så fotografering får vänta till imorgon. 

Inga kommentarer: