torsdag 31 december 2015

Slöjdåret 2015


☆ Gott nytt år! 

När jag ser tillbaka på slöjdåret 2015, kan jag konstatera att det har blivit en hel del både stickat och virkat. I maj fick en kompis sitt första barn och till henne stickade jag en kofta och en mössa, efter ett mönster som min mamma sparat sedan jag själv var nyfödd. Under våren svängde jag också ihop en randig mössa till min systerson, och en kofta med fickor till en kompis dotter, i kombinerad 1-års- och avskedspresent när de flyttade från stan, norrut. Framåt sommaren blev det virkning för hela slanten, och till hösten blev jag klar med en babymobil åt en annan kompis, som väntade barn nummer två. Till henne stickade jag också en åkpåse. I samma veva virkade jag två pusselbollar, en till syskonbarnen och en till den nyblivna lilla norrlänningen. Sedan blev det dags för tillökning i min egen familj, och i oktober kunde vi välkomna ytterligare en flicka till barnaskaran. Jag provade dubbelstickning för första gången och det utmynnade i en filt, som senare kompletterades med matchande kofta, mössa och sockar, efter mönster från 1944, samt en hjälmmössa i silke. Slutligen bröt jag av babystickandet med en resårstickad mössa till min sambo.

Inför det kommande året hoppas jag att mina studier ska flyta på bättre än de gjort i år. Förmodligen måste det bli med avkall på mitt hantverk, men jag hoppas att jag ska kunna kombinera de båda; en tillvaro utan slöjd blir så fruktansvärt torftig. Det skulle om inte annat vara roligt att sticka något till mig själv i år!.. Men först ut på sticklistan står en regnbågskofta eller två. Gott nytt hantverksår, allihop!

Inga kommentarer: