onsdag 30 december 2015

Resårstickad mössa



Strax innan jul stickade jag klart en mössa åt min sambo. Han hade önskat sig en enkel modell i brunt, tunt garn och efter att ha provstickat med Drops Alpaca och Fabel, föll valet på den sistnämnda kvaliteten. 


Eftersom jag stickade utan mönster, fick jag improvisera fram minskningarna allteftersom. Jag är inte så van att sticka på fri hand, och kunde väl ha fått till ihoptagningarna snyggare, visste inte riktigt hur jag skulle göra för att inte bryta av resåren, men det blev helt okej till slut.


Under stickningens gång var jag konstant nervös att mössan skulle bli för liten, men den töjde sig ordentligt efter tvätt, inte minst eftersom jag lät den torka trädd över en ihoprullad handduk.



Årets första snö föll lägligt över Uppsala inför fotograferingen!


Mössan har en tendens att glida upp lite, så kanske blev den ett par centimeter för kort. Och även om garnet blev mjukare av tvätt, kliar den fortfarande lite grann. Jag får kanske sticka en mössa till av alpackagarnet framöver. Sambon är i alla fall nöjd.

Inga kommentarer: