måndag 14 september 2015

Åter igång med filten

Det är hög tid för en uppdatering om den dubbelstickade babyfilten, som jag påbörjade i augusti. Jag nämnde i förbifarten i ett tidigare inlägg, att jag fått ta en paus med filten på grund av mönstertrassel. Det är en lång och rörig historia, men för den intresserade kommer den här i korta drag:

Jag köpte mönstret till filten i facebooksgruppen Inger's mönster & tavlor. När jag stickat min provlapp insåg jag att eftersom jag ville sticka med tunnare garn än rekommenderat, skulle filten bli pytteliten. Jag köpte därför en ny version av mönstret, med en extra mönsterbård runt om, för att få ut storleken. När jag klurat lite till, insåg jag att min mask- respektive varvtäthet skulle göra filten fyrkantig, inte rektangulär, även med den extra bården. Varför det blev så, har jag fortfarande inte riktigt fattat. Jag bad därför Inger att göra ytterligare en mönstervariant, rejält mycket längre på höjden. Det gjorde hon, fast av en annan version av mönstret än den jag börjat sticka efter (hon hade tidigare gjort flera varianter) och med en helt ny del i mitten. Vid det laget orkade jag inte krångla mer, eller betala för fler mönster, så nu har jag själv kombinerat ihop tre av hennes olika mönstervarianter och stickar efter dem. Jag vill ju bli helt nöjd, när det är ett så pass pilligt och tidskrävande projekt.


Nu till det roliga: själva stickningen! Det kändes inte som att jag hade kommit nån vart, men en bra bit längre än i förra blogginlägget är det i alla fall. Filten är nu 14 cm av 90, eller 60 varv av 360... Nu har jag kommit in ordentligt i själva tekniken och behöver inte tänka på annat än att inte tappa bort mig i mönstret, men även det går allt lättare. Jag har snart stickat upp det första nystanet av vardera färg och ska nu ta reda på vad det finns för tips och trix vad gäller färgbyten i dubbelstickning.

Inga kommentarer: