söndag 2 augusti 2015

Dubbelstickning!

Hittills har hela sommarens handarbeten handlat om virkning. Jag är egentligen mer av en stickare, och nu ligger jag äntligen i startgroparna för ett projekt som jag sett fram emot sedan i våras. Tack vare facebookgruppen Online Stickcafé blev jag varse att det finns en teknik som kallas dubbelstickning. Då stickas två stycken samtidigt, med avigsidorna mot varandra, så att det bildas två framsidor, med inverterade färger. Magi! 


I går gjorde jag min första provlapp! Jag, som är van att stickningen går undan, satt hela kvällen med denna lilla bit på 11x5 cm. 


Framsida - och framsida. Rosa blommor på ena sidan, vita på andra. Jag är frälst!


I en uppdatering jag gjorde i facebookgruppen skrev jag att jag är lycklig över att få lära mig något nytt i ett hantverk som jag älskar, och ser fram emot timmarna det kommer ta. Fick ett så fint svar av en kvinna i gruppen: 

Visst är det härligt att vara nybörjare igen! Det friskar upp och stärker!!!!


I den här tekniken är allt nytt för mig. Jag har fått lära mig en ny uppläggning, hur kantmaskorna blir fina och hur en bäst maskar av. Jag har stickat två provlappar med garnet Lanett, det större provet med stickor 2½ och den mindre med stickor 2. På bilden är det mindre provet precis tvättat, så färgerna är lite oskarpa. Men jag gillar strukturen bättre; provet blev tätare och jämnare, så i ett större projekt blir det den stickan jag kommer använda. 

Så vad ska det bli av det hela, då? Jag är inget fan av att sticka provlappar per se, och vill snabbt komma vidare. I facebookgruppen Inger´s Mönster & Tavlor säljer en kvinna sina egna dubbelstickningsmönster och jag har köpt en beskrivning på en babyfilt av henne. Mitt problem nu är att jag stickar med ett tunnare garn än mönstret rekommenderar, så filten kommer bara bli 55x60 cm i stället för 100x80. Det känns lite futtigt, så nu klurar jag på om det går att förstora mönstret med en extra bård eller så. Vill ju bara komma igååååång! 

*

Tillägg: Här presenterar jag den färdiga filten! 

Inga kommentarer: