söndag 28 juni 2015

Konstutmaning 2 av 5: vävda handdukar och örngott

Efter att ha bott på Knippboberget i ett år, bytte jag stickningen mot vävning. Jag avslutade mitt andra år på Sätergläntan med projektet Kvinnor med linnehjärtan - ett arbete om hemgift. Med inspiration hämtad ur gamla tiders linneskåp, vävde jag en kollektion handdukar och örngott, med bindningen gåsöga.


Här är en bild av pådragningen, som jag gjorde med pådragningsknekt. 12 meter linvarp i gnistrande vitt. Mumma.



I vävstolen. Jag valde ett enkelt och tidlöst uttryck, med ränder i oblekt lin. 



Det färdiga resultatet; handdukar och örngott till lust och fägring stor!





De här bilderna fotade jag i ett av härbrena som står på skolans mark. Vilken dröm att någon gång gå en kortkurs på sommaren och bo här!


En rikedom.

Inga kommentarer: