tisdag 3 januari 2012

Tankar om kvinnor

Efter en regnig och magsjuk jul- och nyårsledighet, hoppas jag att det här är den vy som möter oss, när vi kommer upp till skolan på fredag:


Då ska jag fortsätta med trasprojektet som jag påbörjade innan lovet. Jag hann väva nästan en hel längd, men eftersom tanken är att det ska bli två som jag sedan ska sy ihop till ett överkast, känner jag mig lite stressad ändå. Vi har en vecka till på oss, så om jag bara håller mig frisk och kan tillbringa den kommande helgen i vävstolen, borde det gå bra.

Jag kom till och med ihåg att föreviga de första inslagen! Våden är tre gummor bred och sju gummor lång, plus monogram längst upp. Här har jag just gjort nederdelen på de första kjolarna.

De första gummorna klara! Det är verkligen kul att få forma dem till egna små personer, och klä på dem nästan som dockor. Det ska bli spännande att få rulla ut den första längden sen och se det färdiga resultatet!

Nordiska museet har skickat ut ett formulär, där man får skriva eventuell titel på sin väv, men jag har inte kommit på något bra än. Jag skulle vilja att titeln förmedlade min känsla av att de många olika kvinnorna utgör en liten del i ett större textilt skapande, både genom tiderna och i min väv. Det kan lätt låta klyschigt, men jag inspireras verkligen av och har en så stor respekt för de äldre generationernas handaskicklighet och kreativitet. Jag är ju själv bara i början av mitt lärande och skapande, och jag önskar att min mormor och farmor hade funnits kvar för att lära mig, för jag känner att mitt textila arbete så mycket är en hyllning av dem. 

Kvinnor har i alla tider utrustat och smyckat hem och familj, och jag är så stolt över att få vara med och förvalta den kunskapen. I min väv finns också några stycken gubbar, för nog vet jag att även männen har varit kunniga. Jag tänker på Gerhard, min mormors man, och den lilla ryamatta han vävde åt henne. Den är ljust blå och i mitten har han format ett stort rött hjärta med en pil i...

Som sagt, många är de tankar som den här väven väcker, och det är förstås också därför den inspirerar mig och är så rolig att väva!


3 kommentarer:

Elli sa...

Så fint skrivet, blev rörd av läsningen! Puss sis.

Térèse sa...

Tack så jättemycket, sis! Roligt att du läser, som sagt. Och apropå spedetröjan, ja visst är den fin! Stickklassen maskinstickade varsin tröja och smyckade dem, med inspiration från de skånska originalen. Hade gärna haft den kursen förra året, kan jag ju säga.... Puss!

Miriam sa...

Ja jättefint skrivet!! Du borde länka varje inlägg till fejjan!! Puss