söndag 22 januari 2012

Rosor på gång...

Nästa vävprojekt är egentligen inget projekt, utan ett prov. Då vi lade ner så mycket tid och energi på våra vävar till utställningen på Nordiska museet, ville våra lärare att det efterföljande arbetet skulle vara av något mindre mastodontkaraktär. Thank God för det, säger jag bara. Eftersom solen inte når över skogen här under vinterhalvåret, är det som om man aldrig riktigt vaknar, och jobbar man i frenesi till tio på kvällarna, blir man lite schleten...

Nu väver vi således ett prov på rosengång. Det är en fröjd! Tidigare hade jag trott att rosengång alltid såg ut som små ögon. men nu har jag lärt mig att det finns oändligt många variationer. Hittills har jag förstås bara testat en bråkdel.

Provet är vävt med linvarp och ullinslag, som jag växtfärgade i höstas. Kanske kan jag sy något litet av det sen, en väska eller så. Förr användes rosengångsmönstren ofta till täcken, förlåter och olika typer av fällar. Vilken dröm att väva ett helt täcke och fästa ett lockigt fårskinn på baksidan! Nästan äckligt så fint.

Nästa vecka ska vi, vid sidan om rosengången, lära oss att väva band. Gamle Ralf, folkmusiker, fäbodskunskapslärare och "traditionsbärare", kommer till skolan och delar med sig av sina kunskaper. Det ska bli jättespännande. Man kan väva band på många olika sätt, och jag kan knappt vänta på att få lära mig!

Veckan därpå är det dags för nästa teknik: munkabälte. Vi hade färg- och formlektion inför det redan i onsdags. Meningen är att vi ska väva tyg till en kasse. Munkabältets kantighet inspirerar mig inte alls som rosengången (förvånad, någon??..), men det kan väl bli bra, det med.

Soluppgång bakom skogen. Nu borde det inte vara många veckor kvar, tills solen når över trädtopparna...

Inga kommentarer: